بیماری های اطفال

بیماری شایع در کودکان و درمان آنها

تمامی کودکان شایسته مراقبت های پزشکی با کیفیت بالا هستند، به عنوان والدین، از راهکارهای درمانی به روز آگاه بودن بسیار حائز اهمیت است، چرا که اطمینان حاصل می کنید فرزند شما بهترین مراقبت ها را دریافت می کند. اطلاعات زیر از آکادمی اطفال آمریکاییبرخی از بیماری های شایع کودکان و درمان های تأیید شده ی آنها را فهرست بندی می  کند. درمان های بحث شده در اینجا بر اساس شواهد علمی و بهترین روش ها می باشند.

گرچه، ممکن است دلایلی وجود داشته باشد که متخصص اطفال توصیه های متفاوتی برای کودک شما دارد، به ویژه اگر کودک شما دارای بیماری مداوم و یا آلرژی همیشگی می باشد. متخصص کودک در مورد هر تغییر در روش های درمانی با شما صحبت می کند. اگر شما سؤالی در مورد درمان مناسب برای فرزند خود دارید، لطفا با متخصص اطفال خود در میان بگذارید.

گلو درد کودکان

گلو درد ها در کودکان شایع هستند و می توانند دردناک باشند. گرچه، گلو دردی که با ویروس ایجاد می شود ، نیازی به آنتی بیوتیک ندارد. در آن موارد، هیچ داروی خاصی نیاز نیست و کودک شما طی 7 تا 10 روز درمان می شود. در دیگر موارد، گلو درد می تواند به دلیل عفونت ایجاد شود کهنامیده می شود. گلودرد میکروبی را نمی توان به راحتی با نگاهی به گلو تشخیص دارد. یک تست آزمایشگاهی یا آزمایش  گلودرد میکروبی سریع  که شامل سریع گلو می باشد، برای تأیید تشخیص  گلودرد میکروبی ضروری است. اگر آزمایش گلو درد میکروبی مثبت شد، پزشک اطفال آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. مصرف آنتی بیوتیک در یک دوره ی کامل طبق تجویز بسیار مهم می باشد، حتی اگر علائم بهتر شده باشند یا از بین رفته باشند، این دارو باید به طور کامل مصرف شود. داروهای استروئیدی مانند پردنیزون) درمان مناسبی برای اکثر موارد گلو درد نیستند.

نوزادان و کودکان نوپا، به ندرت دچار گلو دردمی شوند،اما اگر تحت مراقبت باشند یا خواهر و برادر بزرگتر آنها بیمار باشد، احتمال بیشتری دارد که به این بیماری مبتلا شوند. گرچه  گلودرد میکروبی اساسا از طریق سرفه و عطسه گسترش پیدا می کند، کودک شما می تواند با لمس اسباب بازی یک کودک مبتلا، به این بیماری دچار شود.

گوش درد

گوش درد در کودکان شایع می باشد و علت های زیادی اعم از عفونت گوش (گوش میانی)،گوش شناگر (عفونت پوست در مجرای گوش)، فشار ناشی  از سرماخوردگی یا عفونت سینوسی، درد دندان که از فک به طرف گوش می رفت و دیگر موارد می تواند داشته باشد.

برای تشخیص تفاوت انواع گوش درد، پزشک اطفال شما نیاز به بررسی گوش کودک شما دارد. در حقیقت ، معاینه در مطب هنوز بهترین روش برای پزشک کودک شما می باشد تا تشخیص درست را انجام دهد.

اگر گوش درد کودک شما همراه با تب بالا باشد، هر دو گوش را درگیر می کند یا اگر کودک شما دارای دیگر علائم بیماری باشد، پزشک اطفال تصمیم می گیرد که آنتی بیوتیک بهترین معالجه است.

بسیاری از عفونت های گوش واقعی تحت تأثیر ویروس ها هستند و نیازی به آنتی بیوتیک ها نیست. اگر پزشک اطفال مشکوک باشد که عفونت گوش کودک شما از ویروس است، درباره ی بهترین روش ها برای کمک به آرام کردن گوش درد کودک شما تا زمانی که ویروس دوره ی خود را طی می کند، با شما صحبت خواهد کرد.

عفونت مجرای ادراری

عفونت های مثانه ، که به آنها عفونت های مجرای ادراریگفته می شوند ، در صورت تجمع باکتری ها در مجاری ادراری رخ می دهد. یک عفونت مجرای ادرار می تواند در کودکان از نوزادی تا ده سالگی و نیز تا بزرگسالی روی دهد. علائم  عفونت مجرای ادرار شامل درد یا سوختگی در طول ادرار، نیاز به ادرار مکرر و فوری، خیس کردن رختخواب به طور تصادفی توسط کودکی که طرز استفاده از توالت را می داند، شکم درد یا کمر درد می باشد.

عفونت پوست

برای تعیین مناسب ترین درمان نیاز باشد. اگر کودک شما دارای تاریخچه ی در اکثر کودکان مبتلا به عفونت های پوستی، ممکن است به آزمایش پوست عفونت استاف یا سایر باکتری های مقاوم می باشد یا اگر دیگر اعضای خانواده کودک در معرض و یا در تماس با کتری های مقاوم هستند، به پزشک کودک خود اطلاع دهید.

برونشیت

برونشیت مزمن یک عفونت مجاری تنفسی بزرگتر در ریه ها می باشد و اغلب در بزرگسالان مشاهده می شود. اغلب، واژه ی “برونشیت” برای توصیف ویروس قفسه سینه مورد استفاده قرار می گیرد و نیازی به آنتی بیوتیک ها ندارد.

برونشیولیت

برونشیولیت در نوزادان و کودکان کم سن تر در فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا شایع می باشد. هنگامی که کودک شما نفس می کشد پزشک شما احساس “خس خس ” کند.

برونشیولیت اغلب در اثر ویروس ایجاد می شود که نیازی به آنتی بیوتیک ندارد. در عوض، اکثر توصیه های درمانی در جهت راحت کردن کودک شما با بررسی دقیق برای هر سختی در تنفس ، خوردن یا علائم کم آبی بدن می باشد.

داروهای مورد استفاده برای بیماران مبتلا به آسم (مانند آلبوترول یا استروئیدها) برای اکثر نوزادان و کودکان مبتلا به برونشیت توصیه نمی شوند. کودکانی که نارس به دنیا آمده اند یا دارای مشکلات سلامتی زمینه ای هستند ممکن است نیاز به برنامه های درمانی مختلف داشته باشند.

مسکن و دارو برای درد کودکان

بهترین دارو برای تسکین درد کودکان استامینوفن یا ایبوپروفن می باشد. با پزشک اطفال درباره چگونگی مصرف داروها، که بر اساس وزن کودک شما می باشد صحبت کنید.

داروهای مسکن درد برای کودکانی با زخم های شایع یا شکایت در مورد پیچ خوردگی مچ پا، گوش درد یا گلو درد مناسب نیستند. کدئین هرگز نباید برای کودکان استفاده شود چرا که منجر به مشکلات تنفسی شدید و حتی مرگ در کودکان می شود.

سرماخوردگی شایع

سرماخوردگی ها تحت تأثیر ویروس ها در دستگاه تنفسی فوقانی ایجاد می شوند. بسیاری از کودکان کم سن تر به ویژه آنهایی که تحت مراقبت هستند  میتوانند از 6 تا 8 بار در سال سرما بخورند.

علائم سرماخوردگی شامل:

آبریزش بینی

تهوع

سرفه

ممکن است تا ده روز طول بکشد.

سینوزیت باکتریایی

سینوزیت های باکتریایی تحت تأثیر باکتری های محبوس شده در سینوس ها ایجاد می شوند. پزشک زمانی مشکوک به سینوزیت می شود که علائم سرماخوردگی همچون ترشحات بینی ، سرفه روزانه و یا هر دو تا ده روز بدون هیچ گونه بهبودی طول بکشد.

اگر این بیماری با ترشحات بینی زرد غلیظ و تب به مدت حداقل 3 یا 4 روز متوالی همراه باشد، آنتی بیوتیک مورد نیاز است.

سرفه در کودکان

سرفه ها معمولا بر اثر ویروس ها به وجود می آیند و اغلب نیازی به آنتی بیوتیک ها ندارند.

داروی سرفه برای کودکان 4 سال و کوچکتر، و یا برای کودکان 4 تا 6 سال تا زمانی که به تجویز پزشک نباشد، توصیه نمی شود. تحقیقات دائما نشان داده اند که داروهای سرفه در گروه سنی کودکان 4 سال و کمتر عمل نمی کند و عوارض جانبی جدی برای آنها دارد. داروهای سرفه همراه با مسکن ها ، مانند کدئین نباید مصرف شوند.

گاهاً ، عفونت های جزئی، ویروسی یا باکتریایی می توانند به عفونت های جدی تر تبدیل شوند. در صورتی که بیماری کودک شما تغییر کرد، بدتر شد ، بعد از چند روز برطرف نشد، یا اگر نگران هستید علائم جدیدی به وجود آیند، با پزشک کودک خود تماس بگیرید.

اگر بیماری کودک شما بدتر شد، با اگر دچار عوارض شد، پزشک شما درمان جدیدی را به شما ارائه خواهد کرد.